..we shall never surrender.


Jeg kan ikke helt tro det jeg nettopp har hørt. Jeg sitter fortsatt og venter på skjæret som brått skal blottlegge sine djevelske tenner og sende skuta rett til bunns. Frykter at jeg på nytt skal ta en løpetur med Knut-Eirik, hvor han før vi når Trondeneskleiva har rukket å kjølhale minst to visjonsfattige ministere. At igjen kalenderen ubønnhørlig skal krysses ut så alt for fort mot en deadline som har vært mer flytende enn lukketidene på Nedenom og Hjem (episk uteplass i Harstad med et noe anstrengt forhold til skjenkemyndighetene).

Som en konservativt realist (eller en negativ grinebiter med kraftigere impulskontroll enn en komapasient, som min kjære kaller det) hadde jeg altså nær pakket ned hele troen på å få se små, svette Italienere i lycra flekke tenner i en hullete nord-norsk motbakke. Det har vært så sinnsykt mye av og på. Hvor mye tålmodighet kunne egentlig baguettegutta fra Paris ha med en gjeng tullinger på løvebakken, som faen ikke hadde klart å realisere folkeviljen om den hadde sittet i stolen bak og klappet dem i bakhodet? Og natt etter natt har jeg grått meg i søvn over drømmen som brast, drømmen om ARCTIC RACE of NORWAY .

Så smeller det altså! Kaboom!! Storsalen, flagg, tv, 20 skoleklasser, direktører, presidenter, og en og annen politiker. Fullt sirkus, med andre ord. Arctic Race of Norway er en realitet. Der på podiet står en direktør fra Amaury Sport Organisation (jepp, ASO) som ser ut som han er 10 år for ung til å være nettopp det, en direktør, og forklarer oss på herlig frengelsk for et fantastisk potensiale den sinnsyke idèen har. Og ja, skrytet til disse hjemmelobotomerte kystfiskerne blir bekreftet; dette kan bli massivt stort. Enormt. Jeg blir varm i toppen, og for første gang siden Neil Ruddock bretta ned den latterlige kragen til Cantona etter å først ha påført han en nær-sportsinvalidtakling, må jeg innrømme at hadde jeg vært BITTELITT usikker i skapdøra, kunne mannen gitt meg en lett kribling i prostata. Og det i en to nummer for stor konfirmasjonsdress.

Historien? Jo, det sjukeste med hele greia er jo at dette har sin opprinnelse på en svær stein av ei øy ute i havgapet. Alt går rett opp. Det finnes ikke en flat kvadrat, og hele livet tilbringes i motbakke. Jeg kjenner et par fysioterapeauter i byen, og begge kan bekrefte at antall Andørjaværinger med en fot som er lenger enn den andre er overrepresentert i kundestatistikken deres.

Jeg er den heldige (med-)eier av en hytte i dette forblåste hullet. Ikke spør, alt jeg husker er at vi «måtte snakke om ei hytte på Andørja», via min tilbakmelding om at det er «absolutt ikke økonomisk forsvarlig», til at jeg kommer til meg selv med en nøkkel i handa i fjæra i gokk og konstaterer at palasset i beste fall var halvbygd, og at antall selvrealiseringstimer på sykkelen kom til å bli sterkt fallende fremover. Jeg HADDE i alle fall en hytte der ute sist jeg sjekket. Det er så jævla værhardt at hver gang YR melder mer enn mild fønvind, så skalker de lukene, tar med sauene inn i stua, og møtes dagen etter på Engenes for utveksling av jordbruksutstyr, naust og unger som den enkelte har funnet på sin eiendom etter at helvetes porter igjen har lukket seg. På den utvekslingen dukket forøvrig topplokket til boblebadet opp (eller, igjen, -medeier, vi «måtte snakke om boblebad» og etter det har vi også «snakket om Thailand», jeg vurderer å «snakke med proffesjonelle»). Det lokket var festet med stålwire. Nu vel.

På denne scenen unfanges altså denne sinnsyke idèen. Knut-Eirik Dybdal er en ivrig langrennsløper, og på Andørja har de egen lysløype, må vite. Nappen skistadion. Nappen består i prinsippet av en lyktestolpe med et spor rundt. Det er så trangt at det sies at dette er siste plass Bill Kochs enfotsskøyting fra 1985 fortsatt praktiseres. Her gjelder det å la tankene vandre for å unngå å bli kvalm, og på en intervalløkt (5×250 runder i sone 4 for de spesielt interesserte) faller altså idèen som umiddelbart fikk prosjektnavnet «faen i helvete, Tour de France!», ned i hodet på visjonærene, og resten er historie. Eller i alle fall begynnelsen på en lang, fantastisk historie.

Og for å gjøre en lang historie kort… (hahaha kødda, that’ll be the day) så har jeg en teori om at når du kommer fra en slik plass, så er ikke oss byfolks hindringer en hindring. Når naturen i seg selv er galskap, så er ikke en gal idè en gal idè lenger, da er det sykeste innfall nærmere normalen. Når man har realisert det de allerede har realisert med Tour de Andørja, freeride, norgesmesterskap på sykkel, 71* Nord, og gud-vet-hva, så er grensene en helt annen plass enn hos oss innadvendte tullinger som sitter på cafè med lua i ene handa og en latte i den andre. Har du i tillegg mer selvtillit en Petter Northug på kokain i et svensk mesterskap, så blir galskapen det normale og målene innen rekkevidde.

På årets Harstadkonferanse holdt Erik Bertrand Larssen  et forrykende foredrag om mental trening, fokus, gripe sjanser og målrettet arbeid uten vingling. Om tro på målet. Om å fjerne mentale hindringer. Jeg gikk fra salen med en klump i halsen, boblende av akuttmotivasjon og hadde bare lyst å få på meg joggekoene, og komme meg ut å banke gørra ut av lårene. Nå leser jeg boka hans. Den heter Bli Best Med Mental Trening, og er super. Men det slår meg at den like godt kunne hete «Andørja – en bygdebok». Eller, «Prosjektplan for Arctic Race of Norway» selv om jeg mistenker at en slik muligens ikke finnes. Knut-Eirk Dybdal, Petter Ytterstad, Ole Skardal, Baptiste Kern og resten av kamikazepanelet, chapeau!.

Og mens vi i skrivende stund har et mikroopphold i rekken av bipolare lavtrykk fra storhavet, kan vi i alle fall glede oss til sommeren:-)

God Helg.

3 thoughts on “..we shall never surrender.

  1. Du er veldig flink Ronny, og du skal ikke se bort fra at du blir den først bloggeren jeg kommer til å følge.

Legg igjen en kommentar

